Nejčastěji kladené dotazy 

ONLINE NAKUPOVÁNÍ

Internetové nakupování se u nás těší stále rostoucí oblibě. Na internetu lze nakoupit téměř vše – oblíbené jsou potraviny, elektro, drogerie, oblečení a samozřejmě různé dárky, slevové poukázky, apod. Online nakupování je pohodlné, ale obnáší také jistá rizika, kterým je třeba se bránit se znalostí věci.

Naše doporučení, abyste snížili možná rizika spojená s online nákupy:  

1. Nakupujte na zabezpečených webových stránkách 

Zabezpečené weby poznáte podle “https” na začátku adresního řádku webové stránky; nezabezpečené stránky začínají na “http” (tj. bez přípony S). U zabezpečených stránek prohlížeč v pravém rohu adresního řádku webu zobrazí symbol kladky – viz obrázek:

Zabezpečené weby používají šifrování při přenosu dat z vašeho počítače do počítačového systému online obchodu. Šifrování lépe chrání vaše osobní data (číslo kreditní karty, e-mailovou adresu) proti zcizení při přenosu

2. Před vlastním nákupem si ověřte prodejce 

Nakupujte u obchodníků, které znáte a kterým věříte. Důvěryhodné firmy uvádějí na webu svoji fyzickou adresu a kontakt, včetně návodu, jak řešit reklamace. Seriózní internetoví obchodníci jsou členy Asociace pro elektronickou komerci, ne webu je jejich seznam (www.apek.cz). Potřebně informace najdete také v rejstříku na webu www.justice.cz.   

3. Čtěte obchodní podmínky

Ujistěte se, že rozumíte ustanovením a podmínkám nákupu u obchodníka, včetně ceny dodávky, reklamačního řádu, záruk, procesu vyřizování stížností a možností zrušit objednávku. Pokud nakupujete od zahraniční firmy, zjistěte si směnný kurz, za který nakupujete, včetně cla a daní, které budete muset zaplatit.  Prostudujte si ujednání k bezpečnosti a ochraně informací, jak firma nakládá s vašimi osobními údaji. 

4. Dejte si pozor na „velmi výhodné“ nákupy a „drastické slevy“  

Nenechte se zmást nabídkami typu „neuvěřitelná sleva“ nebo „supervýhodná nabídka“. U takových nabídky je třeba pečlivě zkontrolovat, zda je to skutečně levnější porovnáním nabídek podobného zboží na internetu. Prověřte, kdo tyto báječné slevy nabízí a důvod takové slevy. Prověrkami snížíte riziko, že zaplatíte, ale zboží nedostanete.

5. Používejte bezpečný způsob platby 

Nejbezpečnější platbou v ČR je odběr na dobírku. Bezpečné je platit kreditní kartou, méně bezpečné je použití debetní karty (co je kreditní a debetní najdete třeba zde).  Poté, co kartou zaplatíte, kontrolujte občas svůj účet, pokud zaznamenáte podezřelé operace, kontaktujte svůj peněžní ústav. Pokud nakupujete online častěji, je lépe mít pro tyto operace zvláštní kartu s nízkým limitem.

Rozhodně nedoporučujeme platit předem bankovním převodem! 

5. Nesdílejte své osobní údaje. 

Obchodníci občas žádají osobní údaje, které nejsou k prodeji/nákupu nutné. Rozmyslete si, jaké informace poskytujete a jaké detaily o vás obchodník skutečně potřebuje. Nikdy neposílejte svá data e-mailem, není to bezpečné.  

6. Uschovejte si doklady o nákupu 

Poznamenejte si název obchodu a adresu webové stránky, kde jste nakoupili spolu s popisem zakoupeného zboží nebo služby, dobu nákupu a cenu, kterou jste zaplatili.  Zpravidla je to zobrazené na webové stránce po dokončení obchodní operace nebo ve faktuře/dokladu o nákupu, který si můžete uložit nebo vytisknout. Uchovejte si také veškerou korespondenci, která s nákupem souvisí. Doklady e vám budou hodit pro případnou reklamaci.

COOKIES 

Proč po mně webové stránky chtějí souhlas s cookies. Co to je? Jaké to má následky?

Slovo "cookie" (česky sušenka) je označení pro malý soubor, který je posílaný navštívenou webovou stránkou do prohlížeče. Data ze souboru jsou v prohlížeči dočasně uložena a s jejich pomocí jsou webové servery schopny sledovat a vyhodnocovat svoji návštěvnost. Poté, co se uživatel přihlásí, je jeho prohlížeči šifrovaně zaslán soubor cookie. Data z něj pak slouží k ověření autenticity uživatele u všech dalších požadavků na stránky. Data z cookie jsou smazána v okamžiku, kdy se uživatel odhlásí, zavře svůj prohlížeč, nebo když vyprší platnost souboru.

Jsou cookies bezpečné?

Ano. Soubor cookie nemůže serveru poskytnout žádná data z vašeho pevného disku, neprozradí mu emailovou adresu ani žádné jiné informace o uživateli prohlížeče. Soubor cookie je přenášen v rámci šifrovaného spojení, není ukládán na disk a má jen časově omezenou platnost.  

PHISHING

Na webu mé banky je varování před phishingem. Co je to?

Slovo Phishing vzniklo spojením dvou anglických slov: Fishing (rybaření) a Phreaking (napojení na cizí telefonní linku) – v češtině je někdy překládáno jako „rhybaření“.

Phishing je označení pro podvodné e-mailové zprávy, které mají vzbudit dojem, že byly odeslány z Vám známé e-mailové adresy.  Zpráva obsahuje odkaz na údajné stránky Vašeho bankovního ústavu, e-shopu, apod. a vyzývá k potvrzení osobních bankovních údajů. Phishingová zpráva může vypadat jako informace o neprovedení platby, výzva k aktualizaci bezpečnostních údajů, výzkum spokojenosti spotřebitelů, apod. Cílem podvodného e-mailu je zpravidla získat Vaše osobní údaje, identifikační a autentizační údaje pro přístup k účtu, bezpečnostní kód nebo například číslo platební karty, PIN či další bezpečnostní údaje a následně je zneužit.

Jak se dostala moje e-mailová adresa do rukou útočníků? Nejde o únik dat?

Phishing je druhem spamu. Útočníci obvykle e-mailové adresy příjemců náhodně generují, nebo je kupují na černém trhu.  

Co mám dělat s phishingovým e-mailem?

Na zprávu v žádném případě nereagujte, smažte ji a na odkaz neklikejte. V případě, že se tak stalo, hrozí, že poskytnete citlivé údaje útočníkům k dalšímu zneužití. Pokud jste na zprávu zareagovali, doporučujeme ihned kontaktovat klientské centrum Vašeho bankovního ústavu nebo zákaznické centrum e-shopu.

 

Šikana seniorů 

Kyberšikana (většinou prostřednictvím e-mailu), seniorů může mít několik forem, ale nejběžnější jsou:

  • Emocionální zneužívání vztekem, hrozbami, obviněním a znevažováním, často následován s obdobími ticha nebo ignorace oběti.
  • Finanční zneužívání zaměřené na získávání informací o účtu oběti, zřizování on-line přístupu k jejich účtům a následné okrádání.

Mluvit o internetové šikaně může být obzvláště obtížné pro seniory, kteří dokonce ani nemusí vědět, co pojem znamená. Stejně jako oběti jakéhokoli věku, senioři se mohou cítit bezmocní, zmatení a popírají to, co se děje, cítí hanbu a vlastní vinu za to, že jsou obětí a mají strach, že se situace zhorší, pokud o tom budou mluvit. V mnoha případech jsou senioři oběťmi kyberšikany od rodinných příslušníků.

Co dělat?

Pro ochranu proti těmto o-line hrozbám existuje několik základních opatření, které by všichni uživatelé internetu měli přijmout, bez ohledu na věk či zkušenosti. Následující tipy jsou poskytovány Národním centrem bezpečnějšího internetu, on-line kampaní zvyšování povědomí o bezpečnosti na internetu a s pomocí on-line STOPonline a POMOConline.

 

i. Chraňte svoje osobní údaje

ii. Svá hesla mějte dlouhá, silná a jedinečná, nejlépe kombinaci velkých a malých písmen, čísel a symbolů. Musíte mít jiné heslo pro každý online přístup.

iii. Přemýšlejte, než začnete jednat

iv. Většina bank, organizací, škol, společností nežádá o osobní údaje prostřednictvím e-mailu. Dávejte si pozor na žádosti o aktualizaci vašich údajů vyžadující hesla, čísla účtů apod.

v. Na sociálních sítích (např. facebook) může být ukradena vaše identita. Neuvádějte datum narození a adresy své ani svých blízkých.

vi. Chraňte své peníze

vii. Pokud používáte internetové bankovnictví nebo nakupujete on-line, zadávejte informace pouze do zabezpečených stránek, které začínají https://

viii. Pokud si myslíte, že jste na internetu nalezli stránky s nezákonným či jinak závadovým obsahem, oznamte to na Polici ČR, nebo STOPonline

ix. Pokud máte problém s kyberšikanou na internetu nebo  jiný problém, napište na linku pomoci POMOConline

Scroll to top
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd